Pages

Monday 11 July 2011

Cinta Shuhada

Sungguh aku terpana melihatmu
Sungguh aku terpesona dengan keperkasaanmu
Sungguh ak tertawan dengan alunan suara azanmu
sungguh aku terkesima dengan budi perkertimu

Bicaramu lembut sopan terdengar
Rias wajahmu bersih bak purnama
Langkahmu segak teratur gagah
Laksana pahlawan para anbia

Melihatmu membuat aku malu
mendengar suaramu membuat aku kaku
memiliki cintamu itu hasratku
menakluki hatimu itu hajatku

Namun kusedar siapa diriku
Layakkah aku berdampingan denganmu?
Layakkah aku menjadi suri hidupmu?
Aku hanya annissa yang lemah

Diriku tak setabah Khadijah
Jiwaku tak sekental Sumayyah
Hatiku tak sekuat Asiah
Rinduku tak sehebat Rabi'atul Adawiyah
Akalku tak sepintar Aisyah
Kasihku tak sekuat Fatimah az-Zahrah

Adakah aku  bisa menjadi kekasihmu?
Adakah aku bisa menjadi pengubat rindumu?
Adakah aku bisa menjadi penawar jiwamu?
Adakah aku bisa menjadi penyejuk hatimu?

Sedangkan kau punya segalanya
Hatimu bersih dihiasi iman
Jiwamu suci bersulam taqwa
Akalmu tajam seiring Kalamullah

Cintamu hanya pada sang Khalid
Jiwamu hanya pada Al-Aziz
Rindumu hanya pada Ar-Rahman
Kasihmu hanya pada Al-Hakim

Masihkah ada ruang untukku dihatimu?
Masihkah ada tempat untukku disisimu?
Masihkah ada waktu untukku bersamamu?
Masihkah ada jalan untukku mengiringimu??

Menjadi Khadijah dalam perjuanganmu
Menjadi Aisyah Humaira yang sentiasa mencintaimu
Menjadi Aminah kepada zuriatmu
Menjadi Balqis yang mengagumimu

Mampukah aku?
Sanggupkah aku?
Tabahkah aku?
Relakah aku?

Hanya padamu Ar-Rahim
Aku bermohon
Berikan aku kekuatan
Tingkatkan iman dan taqwaku

Tunjukkan Aku wasilahMu
Bimbing aku ke jalan redhaMu
Ampuni dosaku
Maafkan Khilafku

Agar aku bisa menjadi Khaira Annissa
Agar aku bisa menjadi Jamilah Annissa
Yang sentiasa merindui cintaMu
Yang sentiasa mendambakan kasihMu

Kurniakan aku Pahlawan shahidMu
Berikan aku Satria sejati
Yang sentiasa merindui shahid abadi
Yang sentiasa mendambakan Syurga hakiki

Agar hidupku disinari rahmatMu
Agar hatiku setenang Alam ciptaanMu
Agar jiwaku sedamai arashMu
Agar rinduku seindah SyurgaMu.

No comments:

Post a Comment